Grøn er uden tvivl den mest forkælede farve i Magic, når det kommer til interaktion med lande, særligt ved ramping og fetching. Man kan ofte tillade sig at være meget kreativ med landebasen i monogrøn, da grøn har flest muligheder for at finde både Basic Lande og non-basics. Grøn har også glimrende adgang til mana igennem sine creatures og kan ret let omdanne lidt mana til meget, så derfor er det værd at kigge på muligheden for ekstra utility, når man spiller monogrøn, også selvom udvalget af effekter er et af de mere ydmyge.
Grønne lande | Beskrivelse | |
1 | Forest | Basic Lands enten Forests eller Snow-Covered Forests. Udgør størstedelen af monogrøns landebase. |
2 | Fetchlande | Den anden vigtigste landeresurse i monogrøn er fetchlande som Verdant Catacombs, så man kan blande sit deck og finde utility. |
3 | MDFC-lande | Grøn får nogle af Zendikar Risings bedste MDFC-lande heriblandt effekter som Regrowth, Fight og udmærkede creatures. |
4 | Wasteland | Grøn har en del måder at interagere med lande på, men Wasteland bør stadig inkluderes og vurderes højt, særligt fordi grøn har flere måder at bringe landet tilbage på og få ekstra valuta ud af. |
5 | Gaea’s Cradle | Den bedste måde at rampe på, hvis man spiller creature strategier som f.eks. Elves eller Elfball. |
6 | Dryad Arbor | En af de mest fleksible “manlands”, der både kan findes med fetchland, Green Sun’s Zenith og andre effekter, der interagerer med enten creatures eller lande. |
7 | Treetop Village | Det ubestridt bedste monofarvede manland. Det bør inkluderes i alle monofarvede deck uanset arketypen. |
8 | Centaur Garden | Et glimrende combat trick, der kan bruges ved instant speed og har en lav aktiveringsomkostning. |
9 | Hashep Oasis | Et glimrende kort til at øge skade med, og det bliver kun bedre, hvis man spiller flere Deserts. |
10 | Horizon-lande | Horizon-lande er en tand bedre at spille end Cycling-lande, hvis man skal inkludere card draw i monogrøns landebase. Det drejer sig om, at Horizon-landende kommer i spil untapped, og at man i kraft af deres tempo får mere værdi ud af at genspille dem fra graveyarden. |

Store mængder af mana
Grøn er som sagt den bedste farve til at producere store mængder mana, især hvis man spiller mange creatures. Klassikeren er Gaea’s Cradle, der er et af de dyreste lande at anskaffe sig blandt de mere hyppigt spillede lande i formatet. Et alternativ er Growing Rites of Itlimoc, der både lader dig lede de fire øverste kort af dit library igennem efter et creature og som senere bliver til en lidt bedre udgave af Cradle. Kort som Hickory Woodlot og Havenwood Battleground kan også give lidt eksplosiv mana, men grøn er den farve, der har mindst brug for at anvende eksplosiv mana og Sol-lande som Ancient Tomb og City of Traitors, derfor kan monogrøn også tillade sig at være mere grådig i forhold til spells med mange grønne mana-pips. I mere midrange-orienterede monogrønne strategier, kan man også anvende Blighted Woodland, Myriad Landscape og Krosan Verge til at hente flere lande i spil, sidstnævnte er dog billigst og stærkest, men klart bedst hvis man enten splasher eller spiller flere farver. Fertile Thicket hører heller ikke til iblandt de stærkeste alternativer, men kortet kan dog hjælpe med at sørge for, at man rammer sine land drops, hvis man spiller mange Basic Lande og/eller splasher en farve vha. flere farver af Basic Lande.
Combat tricks
En anden ting, som monogrøns utility-lande er gode til, er combat tricks og generelt at pumpe creatures. F.eks. kan Oran-Rief Vastwood, Vastwood Fortification og Llanowar Reborn hjælpe +1/+1 counter-strategier. Det giver strategien ekstra ben at gå på i deck, der spiller Proliferate-effekter, eller som kan udnytte disse counter på anden vis. Ellers er Centaur Garden og Hashep Oasis (evt. sammen med andre Deserts) gode måder at øge presset på modstanderen via creatures. Hvis man ønsker mere af den slags, kan man tilføje de noget svagere alternativer i form af Okina, Temple to the Grandfathers, Pendelhaven og Heart of Yavimaya alt efter, hvilken type creatures, man har fokus på.
Landfall og fetchlande
Ligesom rød er grøn en glimrende farve til Landfall og formentlig endnu bedre, da grøn nemmere kan opnå flere Landfall-triggers per tur og f.eks. udnytte Bounce-lands og muligheden for at spille lande fra graveyarden med Ramunap Excavator, Crucible of Worlds osv. Her kan man overveje Jungle Basin og de grønne varianter af de oprindelige Ravnica Bounce-lande (f.eks. Selesnya Sanctuary og Golgari Rot Farm). Man kan til og med spille Kazandu Mammoth, som i sig selv kan pumpes med Landfall-triggers.
Apropos Landfall-triggers, så er monogrøn ligesom monoblå en glimrende farve at spille fetchlande i, da man kan opnå flere Landfall-triggers, men også kan få en smule ekstra værdi ud af at blande sit library, når man spiller Oracle of Mul Daya og lignende effekter, samt Sylvan Library. Der er også flere måder at få sine fetchlande tilbage på i grøn, så derfor kan det være en måde at sætte turbo på sin deck thinning (uanset om man tror på fænomenet eller ej).
Manlands
Da monogrøn sjældent prøver at løbe stærkt, men i stedet satser på tribes, mellemstore creatures eller finishers, er manlands som regel ikke det, man skal lægge sin lid til, men der findes dog et af de bedre monofarvede creatures i grøn i form af Treetop Village, der altid byder på en fest med vilde og frådende aber. Det er i særdeleshed et manland, der udmærker sig ved at være en 3/3 trussel med trample og som kun koster to mana at aktivere. Dryad Arbor er også et særdeles spilbart ”manland”, der både kan fetches efter med fetchlande som blocker, land eller andet, og man kan også finde den med Green Sun’s Zenith som ramp på tur et, da kortet i modsætning til alle andre lande rent faktisk har en farveidentitet. Både Dryad Arbor og Khalni Garden kan dertil hentes med Crop Rotation, hvis man ønsker beskyttelse imod Liliana of the Veil eller andre Edict-effekter.
Card draw og filtrering
Grøn er som sagt god til at finde lande og også creatures, f.eks. med Memorial to Unity. Det er dog især Turntimber Symbiosis, der byder på en interessant effekt som MDFC-land. Kortet kan hjælpe med at snyde en finisher i spil, men kan også spilles untapped som land ved at betale 3 liv. Spell-siden er dog dyrt og lettere kluntet, men kan fungere som lidt redundans i monogrønne deck, der spiller store bomber som payloads. Men har man enten brug for at trække kort enten i andre korttyper eller blot mere generelt, så står monogrøns korttrækning lidt svagere til. Derfor kan man her overveje de grønne Horizon-lande (Horizon Canopy, Nurturing Peatland og Waterlogged Grove) samt Cycling-landene (Tranquil Thicket og Slippery Karst), men kort som Bala Ged Recovery giver også lidt recursion i form af en ganske glimrende Regrowth-effekt, der kan hente hvad som helst tilbage fra graveyarden.
En smule anden utility
Derudover står det småt til med monogrøns utility. Der findes dog nogle, som er værd at holde øje med f.eks. Yavimaya Hollow, der lader dig regenerere et creature for en meget billig manaomkostning. Deck, der spiller med Food- eller artifact-synergi kan vinde en smule ved at spille Gingerbread Cabin, som man kan fetche efter, og som også kan bidrage med en smule lifegain på det rigtige tidspunkt.
Monofarvede deck (Hvid – Blå – Sort – Rød – Grøn)
Tofarvede deck
Trefarvede deck
Firefarvede deck
Femfarvede deck
Landebasen på budget
Mængden af lande