Blå er sammen med rød den ringeste farve til at finde og manipulere mængden af lande i spil. Det er kun farvens førsteplads inden for card draw, der gør, at monoblå kan følge med, når det kommer til at ramme sine landdrops. Derfor kan monoblå ikke så godt tåle at gå på kompromis med sin mana og særligt ikke, hvis det betyder, at man er ekstra udsat for hate. Til gengæld får blå en række interessante effekter iblandt sine utility-lands, der kan hjælpe med at øge mængden af plays og interaktioner, når man skal spare på de vigtige kortresurser. Det skal dog siges, at selvom mange monoblå strategier er langsomme samt mere tålmodige og reaktive, så gælder det ikke for dem alle. F.eks. er Flying Men (monoblå aggro med små evasion creatures) meget tempoorienteret og kræver en hurtig start og derved også en betydelig mængde lande, der kommer i spil untapped.
Blå lande | Beskrivelse | |
1 | Island | Basic Lands enten Islands eller Snow-Covered Islands. Udgør størstedelen af monoblås landebase. |
2 | Fetchlande | Den anden vigtigste landeresurse i monoblå er fetchlande som Flooded Strand, så man kan blande sit deck og finde utility. |
3 | Mystic Sanctuary | Det bedste utility-land i blå mere flere længder. Det giver Instants og Sorceries genanvendelighed og kan misbruges med kort som Cryptic Command og Daze. |
4 | Wasteland | Blå har kun få måder at interagere med lande på, derfor bør Wasteland som minimum inkluderes og måske også andre lande i samme kategori, hvis metaen er præget af utility-lande eller grådige landebaser. |
5 | Castle Vantress | Et andet godt utility-land, der kan øge kortkvaliteten senere henne i spillet. |
6 | MDFC-lande | Blå får nogle af de bedste MDFC-lande, som bl.a. tæller målrettet card draw, en klon-effekt og en counterspell. |
7 | Cycling-lande | Blås force er typisk reaktivitet, og derfor er Cycling-landene bedre end Horizon-lande, da man slipper for først at skulle spille dem for at kunne trække kort. |
8 | Tolaria West | En udmærket tutor, der kan lede efter 0 MV/CMC kort herunder lande og Pact of Negation. |
9 | Horizon-lande | Horizon-landene har en lidt anderledes fleksibilitet end Cycling-landene, og ønsker man sig mere card draw, kan de spilles. Men i blå har de mindre værdi, fordi farven allerede har adgang til god card draw. |
10 | Cephalid Coliseum | Endnu et land med fleksibilitet. Kan hjælpe med at dykke godt ned i dækket, og mængden af card draw og discard gør kortet stærkt i visse deck. |

Basic Lande
Blå har lidt færre årsager til at spille Basic Lande end f.eks. hvid, sort og rød, men det kan dog blive nødvendigt at holde mængden oppe især pga. Mystic Sanctuary, som er et af de stærkeste kort, man kan spille i spell-orienterede strategier. Man bør dog heller ikke glemme den anden vigtige årsag, at blå er iblandt de skrøbeligste farver, da man bruger billige spells i store mængder, som i alt bliver til mange blå mana-pips. Derfor sænker det hastigheden betydeligt på blå, hvis modstanderen har mulighed for at fjerne ens lande med Wastelands osv., da mange af blås mest effektive spells ikke gør andet end at trække kort og øge kortkvaliteten på hånden. Det kan netop derfor være ekstra appellerende for monoblå at fokusere tungt på at inkludere Islands over utility-lande, hvis dette er en særlig akilleshæl.
Inden Kaldheim havde monoblå ikke mange årsager til at spille Snow, men med kort som Faceless Haven, Avalanche Caller og Ascendant Spirit, og i forlængelse af det også Modern Horizons Iceberg Cancrix, Frostwalk Bastion og Marit Lage’s Slumber, er der nu en reel årsag til at overveje at spille Snow Basics i monoblå.
Fetchlande
Monoblå er den farve, der vinder mest ved at spille Fetchlande (både af typen som Scalding Tarn, såvel som Prismatic Vista). Det kommer sig af, at man generelt spiller Brainstorm og lignende kort, der gerne vil have lov til at manipulere med toppen af library. Desuden er det også ret væsentligt, at man kan fetche efter Mystic Sanctuary, der så på det rette tidspunkt kan anvendes til at genbruge vigtige spells i graveyarden. Man kan dog overveje at spille Fabled Passage, selvom kortet hører til i den middelmådige ende af fetchlande, men muligheden for at kunne blande sit deck kan være for tillokkende, og her kan et sjette fetchland friste.
Card draw og kortfiltrering
Typisk er den slags utility, man leder efter i blå, card draw eller kortfiltrering, og derfor anvender man i ligeså høj grad som hvid Horizon-lande (Fiery Islet og Waterlogged Grove), såvel som Castle Vantress, diverse Cycling-lande (f.eks. Lonely Sandbar, Remote Isle, Desert of the Mindful og evt. flerfarvede Cycling-lande). Man kan også spille kort som Cephalid Coliseum og Soldevi Excavations, og hvis man spiller et meget tålmodigt spil, kan man til og med overveje Strixhavens Campus-lande (Prismari Campus eller Quandrix Campus), der lader dig scrye, men til en lidt dårligere rate end Castle Vantress. Mange spell- og graveyard-orienterede strategier anvender også Azcanta, the Sunken Ruin, der bliver til et legendarisk land med en af de allerbedste abilities, når det kommer til at grave efter effektfulde kort og især svar.
Synergi med artifacts, landfall og andet utility
Der findes dog også glimrende utility iblandt de blå lande, fra dem med artifact-synergi (Tolarian Academy, Seat of Synod og Academy Ruins), landfall-synergi (Oboro, Palace in the Clouds og Coral Atoll), tutoring (Tolari West), såvel som andre interessante effekter (Riptide Laboratory, Minamo, School at Water’s Edge og Moonring Isle).
Manlands
Der er sågar et udmærket manland i form af Faerie Conclave, som man kan spille evt. side om side med Mutavault (ekstra god i visse tribal-strategier), Mishra’s Factory og evt. Snow manlands. Omvendt kan man også overveje Maze of Ith, hvis man spiller mere passive eller reaktive strategier og forventer et længere spil, hvor man forsøger at kontrollere, hvad modstanderen får lov at trænge igennem med af creatures. Det er dog et land, som ikke tæller med i den overordnede manabase, da det ikke kan producere mana.
MDFC-lande i blå og mere utility
For at øge mængden af utility anbefales det også, at man tager et dybt kig på Zendikar Risings MDFC-spell lande, der faktisk indeholder ekstremt spilbare effekter som Glasspool Mimic, Silundi Vision og Jwari Disruption. Og hvis man vil være sikker på, at ens Instants og Sorceries ikke bliver countered, kan man også overveje en Boseiju, that Shelters All, særligt i combo- eller kontrolstrategier, hvor man i så fald kan få gennemføre sin combo eller gennemtvinge det afgørende slag i en counter war.
Monofarvede deck (Hvid – Blå – Sort – Rød – Grøn)
Tofarvede deck
Trefarvede deck
Firefarvede deck
Femfarvede deck
Landebasen på budget
Mængden af lande