Hvis man ignorerer blås evne til at trække kort i det hele taget, så er hvid den anden bedste farve til at finde sine lande (Tithe, Kor Cartographer, Land Tax osv.), men hvid gør det dog oftest med effekter, hvor man skal indhente en modstander, der er forud på lande. Det kan være nyttigt at anvende disse effekter, da det gør, man i monohvid kan bygge bro imellem et tidligt aggro-spil til et midgame, hvor ens trusler skal have mere tyngde. Da hvid samtidig er en kontrolfarve med mange taxing-effekter, spiller man ofte creatures og permanents, der søger at styre strømmen af card draw, mængden af spells, den retning, som removal-effekterne sendes i osv. Derfor vil hvid gerne hurtigt ud af starthullet, så det kan fastlægge spillets rytme tidligt, inden modstanderen kommer i gang, og det gør man med billige creatures og en høj procentdel af lande, der kommer i spil untapped.
Hvide lande | Beskrivelse | |
1 | Plains | Basic Lands enten Plains eller Snow-Covered Plains. Udgør størstedelen af monohvide decks landebase. |
2 | Wasteland | Det bedste land destruction-land i formatet. Monohvid spiller gerne mere end ét af denne kategori for at kunne interagere med landebaserede strategier. |
3 | Karakas | Det bedste utility-land i hvid, som kan forsvare imod stærke Legendary-creatures som f.eks. Marit Lage fra Dark Depths. |
4 | Sol-lande | Kort som Ancient Tomb og Ruines of Trokair giver eksplosiv mana. |
5 | Horizon-lande | Hvid kan finde card draw i Horizon Canopy, Silent Clearing og Sunbaked Canyon. |
6 | MDFC-lande | Der er meget god utility i hvids MDFC-lande, især i kort som Kabira Takedown og Sejiri Shelter. |
7 | Castle Ardenvale | En glimrende måde at kunne opbygge sin board state, når man er ved at løbe tør for gas. |
8 | Shefet Dunes | Sammen med andre Desert-lande, kan Shefet Dunes lægge ekstra pres på, når man spiller White Weenies eller anden form for Go Wide. |
9 | Flagstones of Trokair | Gør Armageddon til en mere fordelagtig interaktion. Kan også spilles med Indestructible-lande for større effekt. |
10 | Windbrisk Heights | Ligesom med Legion’s Landing har hvis sjældent svært ved at skabe en board state, hvor man kan bruge kamp til at få ekstra value. |

Sol-lande
Ligesom monorød vinder monohvid meget på at have en eksplosiv start, så man kan overveje at krydre sit monohvide deck med Sol-lande (Ancient Tomb, Crystal Vein og City of Traitors), især for at skabe en glidende overgang til nogle af de bedre midrange creatures, som f.eks. optræder i strategier som White Weenies og Death & Taxes (f.eks. Hero of Bladehold, Venerated Loxodon, Eldrazi Displacer, Loxodon Gatekeeper).
Ønsker man eksplosivitet decideret i form af hvid mana, kan man tilføje Ruins of Trokair eller Remote Farm, som begge kommer ind tapped, men derefter kan hjælpe med at sætte skub i de tidlige ture. Man skal dog passe på med at blive for grådig her, for hvid er en farve, der kanaliserer sit pres på modstanderen igennem permanents, snarere end via instants og sorceries, og derfor er det en dårlig idé at sætte sig selv bagud i tempo, hvad lande angår, hvis man skal kunne spille større eller flere trusler, når modstanderen fører på bordet.
Generelle utility-lande
Flere af monohvids strategier indeholder elementer af taxing, aggro eller token-baseret go wide, og det gør, at man bør prioritere lande, der understøtter de tilgange. F.eks. kan Death & Taxes varianter drage stor nytte af Wasteland og Karakas (evt. Strip Mine og Eiganjo Castle), som er kontrolkort, der ikke anvender stacken og derved undgår at skulle tabe i counter wars. Her kan kort som Flagstones of Trokair og Darksteel Citadel også hjælpe med at gøre effekter som Armageddon og Ravages of War til mere ensidede affærer.
Combat utility
Lande som Shefet Dunes, Sejiri Steppe, Legion’s Landing og Windbrisk Heights drager fordel af, at man spiller flere små creatures, som man kan angribe med. Det kan Castle Ardenvale, Kjeldoran Outpost og manlands som Forbidding Watchtower, Mutavault og sne-varianterne (Faceless Haven og Frostwalk Bastion) også bidrage til, da man samtidig lægger pres på modstanderens kontrolelementer, når de ikke kan counter eller bruge sorcery speed removal på disse manlands.
Enchantment-synergi
Hvid er også den eneste farve, der får lande, som bidrager til enchantment-strategier, navnlig Serra’s Sanctum og Hall of Heliod’s Generosity. De er begge lande, der nærmest er påkrævede i enchantment-orienterede deck og kan hjælpe med eksplosive ture og at holde skruen i vand, når modstanderen bliver ivrig med sin removal. Hall of Heliod’s Generosity kan også anvendes til nogle interessante loops, hvis man anvender Sagas (History of Benalia) eller enchantments, der kan sacrifices (Omen of the Sun) eller på anden vis har midlertidig permanens (Parallax Wave). Det skal dog nævnes, at Serra Sanctum over det seneste år er gået stødt op i pris, hvorimod Hall stadig er et ret så billigt kort.
MDFC-lande
Der findes også en betydelig mængde MDFC-lande, som man kan anvende til at sænke mængden af faktiske lande uden at mindske den effektive landemængde. Det gør, at man samtidig kan holde mængden af spells høj og øge chancen for at trække spells over lande en smule, når det gælder, eller ramme sine land drops, når tilfældighederne er imod én. Flere af hvids MDFC-lande fra Zendikar Rising byder på en række effekter, som man ikke nødvendigvis ville spille i sig selv, særligt ikke til den mana-pris, men som vinder en del ved, at de i visse situationer faktisk kan fungere som lande. Derfor føles de næsten gratis at inkludere, selvom de kommer i spil tapped, selv her i Scandilander. Nogle af de bedste er Sejiri Shelter og Kabira Takedown, der enten beskytter dine creatures eller bruger din egne creatures tilstedeværelse på bordet til at fjerne modstanderens creature eller planeswalker. Emeria’s Call er også en fin finisher, der har flere funktioner i forhold til kamp og opbygning af board state, samtidig med at landesiden ikke koster i tempo.
Card draw
Hvid er klassisk kendt som den ringeste farve til at trække kort, og derfor har hvide kort, der hjælper med at af øge mængden af card draw en priveligeret plads i monohvide deck (se Palace Jailer, Mentor of the Meek, Sram, Senior Edificer og evt. Mesa Enchantress og Kor Spiritdancer specifikt i Enchantress), men blandt landene bør man også overveje sine muligheder. F.eks. kan man tilføje Horizon-landene, hvor hvid får adgang til tre (Horizon Canopy, Silent Clearing og Sunbaked Canyon) og evt. Cycling-landene (Secluded Steppe, Drifting Meadow, Desert of the True og evt. de flerfarvede udgaver). Især Cycling-lande sænker tempoet, hvis man har dem på starthånden, men senere i spillet kan de grave dig en tand længere ned i decket. Desert of the True har til og med synergi med Shefet Dunes. Er det særligt vigtigt at kortfiltrere, kan man tilføje New Benalia og et par Theros-block templer til at hjælpe med scrye (f.eks. Temple of Enlightenment og Temple of Silence. Det kan dog kun anbefales, hvis decket hører til i den mere tålmodige og kræsne ende, hvad kortkvalitet angår.
Monofarvede deck (Hvid – Blå – Sort – Rød – Grøn)
Tofarvede deck
Trefarvede deck
Firefarvede deck
Femfarvede deck
Landebasen på budget
Mængden af lande